[HS40]

BİR TÜRKİYE GERÇEĞİ “DEPREM’DE” AFET HEMŞİRELİĞİ: ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

N. Karabulut*, S. Çıtlık Sarıtaş**, S. Sarıtaş**, S. Erdağı***
*Atatürk Üniversitesi Cerrahi Hemşireliği
**Gaziosmanpaşa Üniversitesi Cerrahi Hemşireliği
***Kafkas Üniversitesi Cerrahi Hemşireliği

Giriş: Türkiye 1999 yılında 7,5 büyüklüğüne geçirdiği Marmara depremi ile 20.000 yakın insanını kaybetmiştir. Bu büyük deprem bize Türkiye’nin büyük bir bölümün deprem kuşağında olduğu gerçeğini tekrar hatırlatmıştır. Bu gerçek bizi afet hemşireliği konusunda öğrencilerin neler düşündükleri sorusunu sordurmuş ve bu araştırmayı yapmayı gerekli kılmıştır. Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin depremlerde afet hemşireliği kavramı konusundaki görüşlerini tespit edebilmektir. Metod: Bu çalışma; Kafkas Üniversitesi, Kars Sağlık Yüksekokulunda eğitim gören hemşirelik öğrencileri ile tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada herhangi bir örnekleme yöntemi kullanılmamış olup araştırmaya katılmayı kabul eden 243 öğrenci ile Haziran 2009’da gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan anket formu araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olup, veriler bir istatistik programı olan SPSS 10 ile değerlendirilmiştir. Sonuç ve Tartışma: Araştırmaya katılan öğrencilerin, 84’ü (%34,6) 17-20 yaş aralığında olup, çalışmaya katılan öğrencilerden 115’i (%47,3) kızdır. Çalışmaya katılan 108 öğrenci (%44,4) 1. sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin 152’si depremlerde afet hemşireliği konusunda bilgi almadığını ifade etmiş olup, öğrencilerin 76’sı (%31,3) bilgi kaynağının okulda konu ile ilgili verilecek derslerin olması gerektiğini bildirmiştir. Çalışmaya katılan 98 öğrenci (%38,3) Türkiye ya da başka bir ülke de deprem deneyimi yaşadığını bildirmesine karşın, sadece 7 öğrencinin (%2,9) afet hemşireliği konusunda deneyimli bir hemşireden destek alabildiğini bildirmesi oldukça düşündürücüdür. Bu nedenle araştırmaya katılan öğrencilerden 228’i (%93,8) Türkiye’de deprem konusunda özel eğitimli hemşirelerin yetiştirilmesi gerektiğini bildirmiştir. “Ülkemizde afet hemşireliği, deprem gerçeğine rağmen tam olarak gelişmemiştir.” ifadesine 106 (%43,6) öğrenci tamamen katıldığını, 102 (%42) öğrenci ise katıldığını bildirmiştir.
Çalışmaya katılan 106 (%43,6) öğrenci hemşirelerin depremzedelere hemşirelik bakımı, psikolojik destek ve sosyal destek sağlamsı gerektiğini düşünmelerine karşın, sadece 1 öğrenci hemşirelerin maddi destek sağlaması gerektiğini ifade etmiştir. Çalışmaya katılan 229 öğrenci (%94,2) deprem kavramını bir Türkiye gerçeği olduğunu ifade etmiştir. Lisans eğitim süresince afet hemşireliği konusunda daha detaylı derslerin verilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir