[P344]

LAPAROSKOPİ SİMULASYON EĞİTİMİ ALAN CERRAHİ ASİSTANLARININ EĞİTİM BAŞARILARINDA KIDEMLERİNİN ROLÜ

A. Aren*, E. Aksoy**, Ş. Aksoy*, E. Özoran*, D. Torun**
*İstanbul Eğitim ve Araştırma Hastanesi 1. Cerrahi Kliniği
**İstanbul Sağlık Müdürlüğü Simmerk Medikal Simulasyon Merkezi

Giriş :Laparoskopinin cerrahide kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Bu artışa paralel olarak cerrahi uzmanlık eğitiminde laparoskopi simülatörlerinin yeri son yıllarda önem kazanmaktadır. Bu çalışmada İstanbul’da İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü tarafından kurulan açılan Simmerk Medikal Simulasyon Merkezinde eğitime başlayan asistanların kıdemleri ile simulasyon başarıları arasındaki ilişki araştırıldı. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 2010 yılında İstanbul Sağlık Müdürlüğüne ait Simulasyon Merkezinde Surgical Science firmasına ait LapSim simulatöründe eğitim alan İstanbul Eğitim Hastanesi Genel Cerrahi kliniğinin toplam 13 asistanı katılmıştır. Bunların 7 tanesi 12 ay ve üstü; 6 tanesi 12 aydan daha az kıdemlidir. LapSim uygulamasında temel eğitimler: Kamera Navigasyonu, Alet Navigasyonu, Koordinasyon, Tutma, Kaldırma ve Tutma, Kesme, Klip Uygulaması, Koordinasyon, Dikiş Atılması’dır. Bu alt başlıkların her biri için birkaç aktivite bulunmaktadır. Katılımcı bu aktivitelerde toplam zaman, hedefi ıskalama, hedeften uzaklaşma, alet kullanım mesafesi, alet açısal kullanım mesafesi, dokuya verilen hasar sayısı, dokuya verilen hasarın miktarı gibi alt başlıklar göz önünde bulundurularak puan almaktadır.Her iki grubun laparaskopik kamera navigasyonları ve alet navigasyon puanları istatistiksel olarak karşılaştırıldı.Bulgular: Laparoskopik kamera navigasyonunda 1 yıl ve üstü kıdemli asistanların aldıkları ortalama başarı puanı 89 +/- 3,2; 1 yıldan daha az kıdemli asistanların aldıkları ortalama başarı puanı 87,5 +/- 4,3dir. Alet navigasyonunda 1 yıl ve üstü kıdemli asistanların aldıkları ortalama başarı puanı 80,43+/- 3,8; 1 yıldan daha az kıdemli asistanların aldıkları ortalama başarı puanı 74,50 +/- 7,1dir. .Sonuç: Kıdemli asistanların aldıkları ortalama başarı puanları özellikle alet navigasyonunda daha yüksek olsa da daha az kıdemli asistanların aldıkları puanlarla karşılaştırıldığında anlamlı bir fark bulunmamıştır: Laparoskopik kamera navigasyonunda (p= 0,249698), Alet navigasyonunda (p= 0,053097).Çalışmamızın kısıtlılıkları kontrol grubumuzun olmaması,kıdem farkının az olması, düzenli aralıklarla simülasyona katılamamak sayılabilir. Bu öncü çalışma, daha da geliştirilerek,randomize kontrolü çalışmalar planlanmaktadır.Simmerk Merkezi Türkiye’de bir alanda öncü merkezdir ve cerrahi asistan eğitimine katkısı olacağı kanaatindeyiz.