[S82]

LAPAROSKOPİ EĞİTİMİNDE SİMÜLASYONUN YERİ

G. Çıtlak, B. Kılıç, O. Bayram, A. Bayraktar, A. Özkan, İ. Özgür, Y. Erbil
İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Genel Cerrahi AD

Amaç: Smülatörler asistan eğitiminde laparoskopi ve endoskopi alanlarında umut vadeden araçlardır. Bu araçlar ile eğitim görenler, tekrarlanabilen, standardize edilmiş basit temel hareketlerden kolesistektomi ve kolonoskopiye kadar laparoskopik ve endoskopik girişimler üzerinde çalışabilirler. Laparoskopi eğitiminin genel cerrahi alanında günümüzde çok önemli bir yer tuttuğu göz önüne alınırsa bu alanda simülatörlerin kullanımının yararlı olduğu düşünülmektedir. Biz bu çalışmada daha önce laparoskopik cerrahi yapmış ve yapmamış cerrahi asistanlarına laparoskopi simülatöründe temel beceri çalışmaları yaptırıp sonuçlarını karşılaştırmayı amaçladık. Gereç ve Yöntem: Bu amaçla İstanbul Tıp Fakültesi Genel Cerrahi Anabilim Dalında genel cerrahi uzmalık eğitimi alan daha önce laparoskopik cerrahi yapmamış olan 9 asistan(Grup 1) ve daha önce laparoskopik cerrahi yapmış olan 11 asistan(Grup 2) çalışmaya dahil edildi. On hafta boyunca tüm asistanlar 6 tane temel beceri çalışmasını onar kez yaptı. Bu beceri çalışmaları kamera navigasyonu, alet navigasyonu, koordinasyon, tutma, kesme ve tutup kesme idi. Çalışma sonrası bilgisayarın otomatik olarak hesapladığı toplam skorlar kaydedildi. Veriler spss 15.0 programı kullanılarak kaydedildi. T-testi ve one way ANOVA testleri kullanılarak istatistikleri hesaplandı. Bulgular: Kamera navigasyonu çalışmasında sadece ilk gün iki grup arasında istatistiksel fark saptanırken sonraki günlerde iki grup arasında fark olmadığı görüldü. Diğer çalışmaların tümünde Grup 2’nin skorları Grup 1’den anlamlı olarak yüksekti(p<0.05). Her iki grupta da tüm çalışmalarda 1. gün skorları ile 10. gün skorları arasında istatistiksel olarak anlamlı artış mevcuttu(p<0.05). Tartışma: Cerrahi eğitiminin her alanında günümüzde simülasyon eğitiminin önemli yeri olduğunu vurgulayan bir çok çalışma mevcuttur. Bizim çalışmamızda da katılımcıların skorlarında gün geçtikçe iyileşme olması bu yorumları destekler niteliktedir. Özellikle laparoskopi eğitiminde asistanların hasta üzerinde çalışmaya başlamadan simülasyon eğitimi alması gerektiğini düşünüyoruz.